Categorieën

Het designen van een gloednieuw product

Hoe tof is het om langs de schappen van een winkel te lopen en te kunnen zeggen:’zie je dat product daar? Dat heb ik op de markt gebracht.’ Een jongensdroom die maar voor weinig mensen echt doorgaat. Ik schrijf deze blog omdat er eigenlijk maar weinig publieke informatie is over de manier waarop jij het beste een product kan ontwerpen of laten ontwerpen. Welke stappen moet je bijvoorbeeld nemen wanneer je een product wilt laten maken en wat moet je vooral niet doen. Het ontwikkelen en designen van een succesvol nieuw product vraagt ok discipline en toewijding. Een structurele manier van denken en werken is nodig wanneer je een product op de markt wilt lanceren. Het beste kun je werken in drie goed ingekaderde stappen.

Stap 1: Concept design

Een van de eerste stappen is het bepalen van een concept design. Dit wordt ook wel de blauwdruk voor jouw uiteindelijke product genoemd. Een blauwdruk die in grote maten gaat bepalen hoe het product er uiteindelijk uit komt te zien. Kies in deze fase vast een doelgroep en organiseer een testgroep bij elkaar. Je wilt namelijk dat je concept of blauwdruk perfect aansluit bij de behoeftes van degene die het product uiteindelijk moeten gaan kopen.

Het ontwerpen van een product

In deze fase vindt product ontwerp plaats. Hierin krijgt het product een fysieke omkasting en omgeving. Dit zorgt ervoor dat het product daadwerkelijk getest kan worden. Hieruit volgend kan een prototype worden ontwikkeld.

Marketing

het vervaardigen van het product is natuurlijk vanzelfsprekend. Maar de laatste echte stap is marketing. Doordat je steeds je doelgroep hebt betrokken bij de productontwikkeling wordt dit echt een eitje. Je weet waarom je doelgroep het product zou kunnen gebruiken en dat zorgt ervoor dat je een enorme voorsprong hebt ten opzichte van je concurrentie. Productontwikkeling is dus niet alleen maar goed voor je product, maar o0ok reuze handig voor je marketing.